Conduir sota la pluja és un disbarat?

És una temeritat o ens hi podem adaptar?

De ben segur que en alguna ocasió, sinó en més, us heu trobat en que quan tenieu previst agafar la moto s’havia girat mal temps. No cal que fos una gran tempesta per perocupar-vos el tema de la seguretat del vostre trajecte. I és que, de fet, amb 4 gotes el paviment pot resultar inclús més relliscós que no pas amb un aiguat dels bons.

És en aquesta situació que teinm dues opcions: O deistim de conduïr (si ens ho podem permetre), o ens aventurem a sortir, bé perquè les ganes de moto ens poden, bé perquè necessitem desplaçar-nos i no disposem de cap altre mitja de transport.

A l’hora de tenir en compte els efectes que causa la pluja en la conducció, especialment en les motos, ens hem de fixar especialment en la pèrdua d’adherència. És per això que us volem comentar una sèrie de consells i detalls que us poden facilitar la conducció en pluja si decidiu treure la moto del garatge en aquestes condicions.

Quan parlem de l’estil de conducció sobre mullat cal que ens fixem en traçades, tenint en compte que ens convé dibuixar la trajectòria el més oberta possible, evitant les línies pintades del terra i les frenades brusques, tot anticipant-nos a unes improvisacions que, si bé sobre sec les podríem salvar, sobre mullat poden convertir-se fàcilment en una caiguda. Així doncs, ens convé amb la mentalitat de no apurar les corbes, evitant les frenades improvisades a mitja corba o inclinar-nos més del compte.

És important saber que si a les dificultats d’adherència degudes a l’aigua hi sumem els productes o substàncies com d’oli i gasoil que solem trobar enmig de la calçada, el risc de caiguda es multiplica bastant.

En cas de pluja, doncs, ens cal canviar el xip, deixar de banda l’estil i el perfil de conducció que emprem normalment per adaptar-lo a les circumstàncies de l’asfalt. I és que fer-ho potmarcar la diferència entre salvar la situació o acabar a terra.

Un altre aspecte important a tenir en compte al conduir sota la pluja és la nostra postura, sobretot al traçar les corbes. Degut a la falta d’adherència no ens convé inclinar-nos excessivament. Per aquesta raó és convenient desplaçar el cos a l’interior de la corba, però amb moviments suaus. I és que com més t’inclinis tu, menys ho haurà de fer la moto.

Per acabar tocarem el tema de les frenades i les acceleracions, ja en condicions meteorològiques com les que ens ocupen l’ideal és accelerar i frenar el menys possible.

Si tenim una moto amb ABS la cosa millora, i bastant, ja que si relitzem la frenada amb la moto recta és molt probable que evitem la caiguda. Si no és el cas i no disposem d’ABS, cal que frenem amb suavitat, sobretot al principi, i seguidament apretem de manera gradual i lenta la maneta del fre. I és que si l’apretem de cop és quan la roda perd més adherència, i no és gens fàcil salvar la situació.

En conclusió podem dir que no és descabellat gaudir de la moto sota la pluja, si bé és cert que el risc de caiguda es multiplica i que, per tant, ens convé evaluar el tipus de trajecte o de sortida que volem realitzar per valorar convenientment si val la pena el risc que suposa.

Font de l’article

Darrers articles

Articles relacionats

1 Comment

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here