Nova campanya del SCT: La Ruta més Segura

L'administració no pot limitar-se a comparar les xifres entre els usuaris de dues i quatre rodes, culpar-ne al comportament dels primers i donar per fet que la "Ruta més segura" és només aquella en la que el motorista es comporta... De fet és quedar-se curt de manera irresponsable.

Motoristes! El Servei Català de Trànsit ha publicat una nova campanya sota el lema “La Ruta més segura”, davant les xifres d’accidents que pateix el col·lectiu.

A continuació us mostrarem el primer espot de la campanya, la qual creiem que és insuficient, poc honesta amb les causes de la nostra accidentalitat i poc eficaç vers a la reducció d’aquesta, ja que parla únicament del nostre comportament a la carretera. Si bé l’excés de velocitat és una de les causes d’aquesta accidentalitat, el correcte de cara a parlar-ne és que repassem totes les principals causes que existeixen, i no només una. No pot ser que parlem de la ruta més segura i només s’esmenti el nostre comportament. No és un tractament responsable del problema.  

Molts accidents tenen lloc per multitud de factors que depenen exclusivament de l’administració i d’altres usuaris de la via, i davant dels quals el Govern català i l’administració central no hi posen remei de manera ferma. D’altres causes també tenen a veure amb nosaltres, però no amb un mal comportament sinó amb una falta de formació pràctica. Aquests factors causants de la nostra accidentalitat són:

  • La no presència de guarda-rails preparats per l’impacte de motoristes a la major quantitat de kilòmetres de les nostres carreteres.
  • Pintures de l’asfalt que no són suficientment anti-lliscants.
  • La impunitat i acceptació social que hi ha amb beure alcohol i agafar el cotxe.
  • Un estat de l’asfalt deficient
  • Una senyalització insuficient dels perills a la carretera.
  • La falta d’investigacions d’accidents de trànsit que identifiquin els factors reals directes i indirectes dels nostres accidents per determinar mesures preventives adaptades a la realitat de les circumstàncies.
  • La falta de formació pràctica que tenen molts motoristes. Actualment hi ha una bona diversitat d’opcions formatives, algunes gratuïtes, que milloren moltíssim les habilitats, la confiança i la seguretat dels motoristes en carretera oberta. No és el mateix conduir un cotxe que una moto, i per portar una moto amb seguretat sovint fa falta formació addicional. Les autoescoles no ens preparen per conduir una moto traçant les corbes de manera correcta i segura, ni per fer-ho amb la posició del cos, ni per dirigir correctament la mirada, ni per realitzar una conducció preventiva a ciutat, ni et realitzen la suficient quantitat de quilòmetres en les condicions i traçats que podríem necessitar per adaptar-nos a conduir la moto amb la suficient seguretat en carretera oberta.

La vulnerabilitat del motorista i l’especialitat que comporta la conducció de la moto fan que l’accidentalitat del nostre col·lectiu respecte al dels turismes no sigui comparable, i amb aquesta diferència també hi ha d’haver un tractament i una prevenció diferenciada vers la que s’aplica amb els accidents de cotxe. L’administració no pot limitar-se a comparar les xifres entre els usuaris de dues i quatre rodes, culpar-ne al comportament dels primers i donar per fet que la “Ruta més segura” és només aquella en la que el motorista es comporta… De fet és quedar-se curt de manera irresponsable. Si hi ha molts accidents de moto que són causats per molts factors, el que s’ha de fer és abordar-los i prevenir-los a tots, no només a un perquè és el més fàcil de tractar, perquè només depèn del motorista i no depèn de l’administració.

A continuació us deixem la campanya del SCT a fi de que pugueu valorar-la vosaltres mateixos. S’hi mostra el primer dels 5 espots que contindrà la campanya, i que també us farem arribar quan es publiquin.

Us deixem igualment un article en el que abordem la problemàtica de la nostra sinistralitat actual de manera plena.

Agraïm a en Nils, el company que surt surt al vídeo de la campanya explicant la seva experiència amb l’accident greu de moto, el seu esforç i dedicació constant per conscienciar al col·lectiu sobre la importància d’un comportament responsable a la moto. El fet que hi hagi diverses causes de la nostra accidentalitat no implica que el comportament inadequat damunt la moto no s’hagi de tractar amb el rigor que es mereix.

SCT: La Ruta més Segura

El Servei Català de Trànsit (SCT) posa en marxa avui una nova campanya de conscienciació viària que té com a objectiu la prevenció d’accidents entre els motoristesl’únic col·lectiu en el qual la sinistralitat no s’ha reduït en els darrers anys, a diferència de la resta de conductors d’altres vehicles. És a dir, des del 2000, la tendència general de la sinistralitat s’ha mantingut a la baixa, amb l’única excepció dels accidents amb motoristes implicats, que no registren un descens continuat com la resta de vehicles. En concret, aquest any han mort 35 motoristes a les carreteres catalanes i representen el 36,5% del total de víctimes mortals a la xarxa viària interurbana. A més, enguany s’han registrat 153 motoristes ferits greus i 1.207 ferits lleus (dades tancades a 21 de setembre).

Amb el lema, La Ruta més segura”, la campanya recull el testimoni de cinc conductors de motocicleta de gran cilindrada, un dels quals ha estat víctima d’un accident de gravetat. L’acció comunicativa, que s’escenifica en una ruta per una carretera freqüentada per motoristes i amb un risc elevat de sinistralitat, es basa en la tècnica narrativa Història de vida, en la qual els protagonistes expliquen les seves pròpies experiències sobre la moto, i incideixen en el seu paper actiu a l’hora d’evitar sinistres i en la seva vulnerabilitat com a usuaris de la mobilitat. Aquest recurs testimonial permet potenciar l’empatia i la credibilitat dels missatges, així com la identificació del públic objectiu amb el discurs que transmeten els actors principals, que en definitiva actuen com a prescriptors per a usuaris que tenen el mateix rol a la carretera i amb qui comparteixen inquietuds, emocions, i un estil de vida en el qual la moto té un paper fonamental. Tot i que els destinataris principals de la campanya són els motoristes, la nova acció de conscienciació apel·la també a la prudència i a la responsabilitat de tots els usuaris per prevenir els sinistres amb motocicletes.

La campanya consta d’un total de 5 espots independents que formen part d’una mateixa línia narrativa, “La Ruta més segura”, i que s’aniran difonent de forma progressiva. A aquests cinc espots se n’afegiran dos més que se centraran concretament en el testimoni de dones que condueixen motocicleta de gran cilindrada. Des de l’any 2015 fins a aquest 2021, de mitjana, les dones que han perdut la vida com a conseqüència d’un accident de trànsit en motocicleta representen un 11% del total de víctimes mortals en aquest tipus de vehicle en zona interurbana (un 16% en zona urbana, on la presència de dones motoristes és més elevada).

Els motoristes que protagonitzen les peces dialoguen i reflexionen sobre aspectes concrets de la seguretat viària que els hi afecten o que han viscut en primera persona. Els temes principals que s’hi tracten són les conseqüències de l’accident de gravetat que va patir un d’ells, com viu la família l’afició per les dues rodes, els consells bàsics per evitar riscos a la carretera, la importància d’un equipament adequat en totes les èpoques de l’any i de la revisió del vehicle, i la pèrdua d’amics a causa de sinistres en motocicleta. Durant les converses, els motoristes fan una crida en primera persona a la prevenció i a la conscienciació, amb missatges directes com: “Jo et diria que la carretera no és el circuit. No has d’anar el primer ni ser el més ràpid, ni el que més plega” (Pepi), “Nosaltres som el xassís…una bona jaqueta, uns bons pantalons, unes botes, el casc, és obvi, però el cos ha d’anar protegit” (Nils) o ”El que t’estàs jugant és la teva vida. Has de ser conscient de les teves limitacions” (Marc). Així mateix, el tancament dels espots reforça el lema de l’acció comunicativa i insisteix en la importància de la implicació del col·lectiu en la seva pròpia seguretat: “Fes de la teva ruta la ruta més segura”.

La nova campanya es difondrà durant el que resta d’aquest any a través de televisió, cinemes, mitjans digitals i xarxes socials. A més, es complementarà amb la distribució d’uns adhesius reflectors que s’enganxen al casc per tal de millorar la visibilitat dels motoristes i que van acompanyats d’un díptic informatiu. Entre els usuaris dels vehicles de dues rodes es repartirà també una camussa que és d’utilitat pel bon manteniment i neteja de la visera del casc, i dels retrovisors de la moto.

Des de motoristes.cat us recordem que posem al vostre abast el nostre Servei Jurídic per casos d’accidents greus de moto.

Us deixem aquest enllaç al debat al respecte de la campanya al nostre fòrum.

Darrers articles

Articles relacionats